- Wanneer: 2020
- Status: Ontwerp - niet uitgevoerd
- Architect: AiT + o-Mikron + Goen
Het uitgangspunt van het ontwerp is de ontwikkeling van een tuinwijk met een echte kern voor het gehucht ’s Hondshuffel uitnodigend en veilig voor voetgangers en fietsers. Dit nieuwe groepswoningbouwproject wordt ontsloten en georganiseerd door een nieuwe centrale hoofdweg gelijklopend met de helling. Halverwege wordt een dwarsverbinding voor traag verkeer voorzien en verdeeld de site in een boven- en benedengebied.
In het bovengebied wordt op de bestaande bebouwing aangesloten met een mix van rijwoningen en alleenstaande woning op aparte percelen met een identieke kleine korrel. Sommige woningen zijn solitair andere ééngezinswoningen D/E/F vormen samen een woonerf met een centrale groene lob die publiek doorwaadbaar is.
Het benedengebied wordt bepaald door een natuurgebied langs de beek en drie geschakelde meergezinswoningen langs de verbindingsweg. Het natuurgebied wordt in een RUP als een strakke lijn bepaald maar wordt ruimtelijk vertaald op een golvende natuurlijke manier. Het natuurgebied en de woongelegenheden zijn verweven met wadi's als schakels tussen de twee. Het natuurgebied wordt gevrijwaard van zichtbare kunstmatige ingrepen. De belevingsnatuur wordt volledig in de centrale groene lob ontwikkeld met natuurlijke speelelementen en zitbanken, een voetbalveld met doelen in wilgentakken, inheemse groenmassieven en beeldbepalende bomen. Over de grote wadi wordt een vlonderpad voorzien als shortcut tussen de voetweg 70 en de groene centrale lob.
De centrale groene lob met speelnatuur en trapveld sluit dicht aan bij blok C zodat de bewoners onmiddellijk gerelateerd zijn aan de buitenruimte en uitgenodigd worden om te gebruiken. De publiek doorwaadbare groene ader gaat geleidelijk aan over in het natuurgebied langs de beek dat geschonken wordt aan Natuurpunt. Deze zone zal als ruigte worden aangelegd en beheerd.
De centrale groene ader is gemeenschapsruimte die aanzet tot ontmoeting met volgende kwaliteiten:
- BESCHERMING: Het betreft een veilige verkeersomgeving, met een levendig publiek domein omwille van de sociale controle en zichten vanuit de woonentiteiten. Ook een goede straatverlichting zal positief bijdragen aan een algemeen veiligheidsgevoel. De gebouwen of bomen zorgen voor schaduwplekken bij hevige zon. Tegelijk is het onder de bomen gezellig keuvelen zonder rechtstreeks in het zicht te zitten van een aangrenzend terras.
- COMFORT: Er wordt een aangename wandelruimte ontwikkeld zonder obstakels, met goede oppervlakken, toegankelijk voor iedereen, langs interessante gevels. De paden lopen langs randen van percelen en gevels waardoor aantrekkelijke zones ontstaan om te vertoeven, met steunpunten om tegen te staan zoals een omheining, een boom, een zitbank…
- Er zijn verschillende zitmogelijkheden op natuurlijke zitelementen zoals banken, boomstronken… dusdanig georganiseerd in groep of individueel met interessante zichten, diverse bezonning…
- Een laag geluidsniveau in deze enclave zorgt voor een bijzondere positieve meerwaarde.
- De opportuniteiten voor spel en beweging zijn legio met een trapveld, speelnatuur, vlonderpad… het is een variatie van grotere en kleinere groene openbare ruimte die versmalt, verbreedt, verandert maar telkens verbonden is en uitermate geschikt voor fysieke activiteit.
- GENOT De aangrenzende gebouwen en de openbare ruimte zijn ontworpen op menselijke schaal waarvan kan genoten bij diverse weersomstandigheden (zon/schaduw, hitte/koelte, bries). De overdekte terrassen bij de ééngezinswoningen, de semi- overdekte terrassen van de meergezinswoningen zorgen voor verschillende belevingen in diverse seizoenen.
- Het totaalontwerp met aandacht voor de tuinbergingen, fietsstallingen, parkeerhavens… vormen een bijzondere schakel in de koppeling tussen openbare en privatieve ruimte op vlak van beleving, privacy en schaal.
- De totaliteit is ontworpen met fijne zichten; met bomen, water, planten; met mooie materialen (wandelpaden in gewassen beton); mooie details… Al deze elementen zorgen voor een positieve zintuigelijke ervaring.
In het stedenbouwkundig plan is rekening gehouden met mobiliteit, hemelwater, hulpdiensten, toekomstige uitbreidingen ... Vooral de mobiliteit vormt het belangrijkste obstakel omwille van de ontsluiting op een gewestweg in een bocht.
[+]